CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, July 3, 2011

PENAT NYER KERJA NIE




SEMALAM SELESAI SATU PROGRAM DUK TERMENUNG, USHH PENAT SUNGGUH LER BALIK PROGRAM NIE...HE3X...TENGAH DUDUK SORANG TERINGAT GELAGAT SETIAP SAHABT DI PROGRAM TADI, MACAM-MACAM GELAGAT AD, BERSUNGGUH BETOI.. :) TERSENGGIH LAGI TERINGAT PADA SAHABT2 NIE...dalam hati ini berfikir kuat betoi semangat sahabat ini tanpa pernah rasa penat dan jemu apa sebenornyer rahsia mereka ini.

seorang sahabat kata kita nak jadi baik tapi takkan kita seorang jer nak baik, kalau ALLAH ganjarkan syurga untuk orang baik maka kita kena berusaha untuk kesyurga tue tapi takkan kita nak tengok kawan-kawan lain x boleh bersama kita di syurga..suci benor naluri sahabat ini sanggup memikirkan kebaikan untuk orang lain..

seorang sahabat kata kalau kita nak jadi baik, yang pertama kena ada keaddan yang baik dan kawan-kawan yang baik, bak satu hadis dari RASULULLAH, "kalau kamu ingin melihat diri seseorang maka kamu lihatlah dengan siapa dia berkawan".. hebat juga adik nie

seorang lagi kata ini tugas kita,tanggungjawab kita sebagai seorg islam dalam memastikan semua orang dapat mengetahui ap itu islam yang sebenar seperti perintah ALLAH dalam al quran yang berbunyi "hendaklah ada sebahagian dari kamu yang mengajak kearah kebaikan dan mencegah dari kemungkaran"..wah hebat sungguh sahabat2 an berfikir..

betoi semua pendapat tue..tapi itu semua bukan kerja yang sangat mudah..da'i dijalan ALLAH sering kali diuji dengan berbagai ujian..salah satu nyer bila kita ajak orang melakukan kebaikan kita sering ditempelak balik alah nak jadi baik konon dia pun sama jer...
ada pun bila kita berikan nasihat mereka merungut, alahai macam ustzh pulak dia nie..relax ler jangan sia-siakan masa muda ini..

sahabat payah benor kita nak ajak orang kearah kebaikan namun ini adalah nilai pahala disisi ALLAH..sering kali diuji..bila kita bercakap dengan 20org bukan semua yang akan mengikut kita mungkin hanya seorang..namun itulah yang perlu kita syukuri ini adalah ni'mat ALLAH, seorang yang ALLAH berikan itu mungkin harga nyer lebih bernilai dari 2o org yang kita hajatkan... ALLAH kata dalam AL QURAN lebih kurang maksudnyer begini kalau kamu bersabar akan ku gandakan jumlah tentera mu...maka mengapa kita tidak pernah berfikir untuk bersabar dalam melakukan kerja-kerja da'wah ini.

wahai para da'i dijalan ALLAH jangan berputus asa dalam kerja-kerja dakwah ini kerana di sini ada kemanisan dalm perjuangan...tekad kan hati menuju illahi..
da'wah ini jalan nyer sungguh panjang..bukan sehari bukan dua hari tapi memerlukan masa yang panjang untuk direalisasi menjadi kenyataan..

tapi ana rasa dalam setiap hati mereka yang berda'wah ini ada satu perasaan yang tiada pada orang lain iaitu perasaan kasih sayang, mereka ingin menyatakan perasaan kasih ini namun tidak tahu bagaimana, jadi program adalah satu jalan untuk mengajak orang lain mengenali ALLAH.. "wahai semua manusia yang dikasihi andai kita tahu betapa dahsyatnyer siksa ALLAH pasti kita takkan melakukan dosa" dan mn mungkin kami ingin ke surga sedangkan yang lain akan dibakar api neraka, mana mungkin kami sendiri yang inginkan kasih sayang ALLAH sedangkan yang lain dibawah kemungkaran ALLAH.. insyaallah dengan nilai kasih sayang yang ALLAH berikan kepada kami ini adalah satu kekuatan untuk kami terus membuat program tanpa rasa penat dan jemu..
moga ALLAH memberkati pekerjaan ini...

:)_

0 comments: