CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, July 3, 2011

macam mana nak berusaha jadi baik

semalam artikel ana berkaitan dengan da'wah...mcm mn nak da'wah pada orang tapi kiter pun x baik... okay, an cuba berkongsi sesuatu yang an pernah buat dalam hidup ana..
dulu-dulu an nie nak kata solat, mmg solat tetapi hanya setakat solat 5 waktu tapi tak pernah ana hayati ap itu solat, bab tutup aurat dulu memang an pakai tudung tetapi penutupan aurat ana tak sempurna, tudung bidang 45' dan tak berstokin kerana bagi ana ketika itu dah lengkap menutup aurat...jadi ini kehidupan an yang biasa didahului x der ap2..hidup macam kosong, main games, study, keluar dengan kawan2, sembang kosong lepas tue pulun stady..tapi an cukup bersyukur kepada ALLAH kerana telah memberikan hidayah kepada an ketika an berusia 21 tahun ana mengenali ap itu islam.. ana berusaha mencari ilmu agama setiap hari, tak pernah an miss setiap kuliah di masjid di tempat belajor...pantang ad halaqah pasti ana org pertama yang akan sampai..kerana an baru mndapat manis nyer iman, mula berkawan dengan sahabat yang sentias bersama an dalam susah mahupun senang, alhamdulillah rasnyer hidup ini lebih bermakna. walaupun di kelas ana agak dipinggirkn, ustazah ler katakan. namun ketika itu kekuatan iman memberitahu ini adalah kasih sayang ALLAH kepadamu maka diuji untuk mengukuhkan mu di masa hadapan..

setelah mencari jalan yang mana harus di tuju, an tekatkan hati untuk meintima'kan diri ini dalam jalan da'wh ini. maka an berjanji pada diri untuk meneruskan kerja-kerja ini...

pertama kali diberikan taklifan berda'wah, ana jadi kaget ap nak buat nie..aku pun x perfect lagi...x kan nak ajak orang jadi baik, alahai macamn nie?????

maka sahabat an banyak memberikan tunjukkan ajar

yang pertama:
1) ilmu terus dicari dan ilmu perlu diberikan agar ilmu itu berguna kepada diri...maka an memberi ap yang ad dan terus mencari kuliah2 untuk dihadiri tanpa jemu.
2) kedua bila kita mengingatkan seseorang tentang sesuatu maka ALLAH akan memperingatkan kita berkaitan dengan perkara tersebut, jadi kita akan susah untuk melakukan perkara yang mungkar dalam kehidupa kita
3) ketiga da'wah juga boleh melalui teladan, kita boleh menjaga adab sesama manusia dan menunjukkan kebaikan dalam islam yang lahir dari hati dan iman kita.
4) da'wah pun boleh canggih menggunakan teknologi yang sedia ad seperti facebook, blog serta teknologi video. kita boleh menyampaikan tentang islam insyaallah..

jom ramai2 kita ajak orang jadi baik, semoga ALLAH sentiasa memelihara kita dalam kebaikan, jauh dari kehinaan ALLAH dan manusia.. buat sedikit tapi diterima ALLAH insyaallah.

0 comments: