CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, February 5, 2011

SIAPA PEMIMPIN BERJIWA RAKYAT?




Melihat kepada kebangkitan rakyat di MESIR, Membuka mata saya untuk berfikir berkaitan dengan seorang pemimpin..kebangkitan rakyat MESIR adalah disebabkan oleh kadar pengangguran yang sangat tinggi dan kadar kemiskinan yang tinggi walaupun MESIR menguasai laluan laut antarabangsa melalui TERUSAN SUEZ...teringat sebuah kisah di zaman UMAR AL KHATTAB seorang pemimpin teragung, antara sahabat yang hidup di zaman RASULULLAH dan bersama berjuang memenangkan islam di medan petempuran demi meraih cinta dan Redha Illahi. ketika Umar berjalan di malam hari melihat keadaan rakyatnya bersama seorang pembantu melalui lorong-lorong kota madinah. ketika Beliau bersama pembantunya berjalan dalam kedinginan malam, mereka bertemu dengan seorg wanita dan anak-anaknya duduk mengelilingi periuk besar di atas api. anak-anak itu mengeluh kelaparan. lalu Khalifah Umat mendekati keluarga itu bertanya kepada ibu itu apa yang terjadi, maka ibu itu menjawab anak-anaknya kelaparan dan menjawab: sudah 2 hari mereka tidak makan, yang dimasaknya hanyalah air dan batu supaya anak-anaknya boleh menunggu hingga tertidur. Umar bertanya kpd ibu tadi kenapa tidak diberitahu kepada KHALIFAH UMAR? Maka berkatalah ibu tadi: seharusnya dialah yang tahu keadaan kami, Dia punya kuda dan juga ribuan tentera, seharusnya dia tidak boleh tidur nyenyak dirumahnya sementara rakyatnya seperti kami ini kelaparan dan kedinginan, tanpa dia mengetahui org yang ada dihadapannya adalah Khalifah UMAR. mendengar jawapan itu UMAR terus ke gudang menyimpan gandum dan mengambil satu karung gandum bersama minyak samin. Khalifah Umar mengendong sendiri gandum dan minyak itu walaupun pembantunya melarang dan ingin membantunya membawa barangan tersebut..KHALIFAH UMAR berkata "apakah kamu ingin memikul dosaku di hari kiamat kelak"..kemudian Umar ketempat wanita itu membawa barangan tersebut dan menghidupkan api serta memasak gandum yang dibawa bersamanya. Kemudian UMAR meminta perempuan tersebut mengejut anak-anak nya untuk makan makanan yang telah dimasaknya...sebelum berlalu umar meminta wanita datang ke pejabat KHALIFAH untuk mendapatkan bantuan segera..pagi harinya wanita itu pergi ke pejabat KHALIFAH dan dia sangat terkejut kerana org yang membantunya semalam adalah KHALIFAH UMAR AL KHATTAB RADHIYALLAHU 'ANHU...
disini ada nilai seorang pemimpin yang memimpin bukan untuk nama, harta bahkan bukan untuk kepentingan diri. tetapi pemimpin yang bila diberi amanah dia menjalankan dengan sesempurna mungkin."laa diina liman laa amanata lahu, " maka seharusnya pemimpin yang ada mengamalkan apa yang telah digariskan oleh islam agar semua menerima keadilan yang saksama. ketika subsidi minyak rakyat ditarik balik, banyak golongan miskin bawahan menerima impak yang sangat besar, duit bayaran bas naik, harga barangan meningkat, harga makanan basah naik dan semua barangan akan naik. keadaan ini sangat dirasai terutamanya golongan yang berpendapatan rendah. maka seharusnya kajian semula perlu dilakukan untuk memastikan rakyat menerima semua kurniaan hasil bumi yang telah ALLAH berikan berpandukan slogan "RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN" .
Pemimpin berjiwa rakyat adalah pemimpin yang bersama merasai penderitaan rakyat seperti Umar Al khattab seorang KHALIFAH teragung namun sanggup memikul berat gandum demi menjalankan amanah yang diberikan. Pemimpin yang mengikut aturan al quran dapat menjaga hak-hak rakyat.

0 comments: