CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, May 20, 2009

rasulullah ketabahanmu kekuatan perjuanganku

Suatu hari, Umar bin Khattab R.A menemui baginda di kamarnya. Umar mendapati baginda sedang berbaring di atas sebuah tikar usang. Tikar itu membekas di belakang baginda, manakala bantal yang keras membekas di bawah kepada baginda. Di salah satu sudut kamar itu terdapat lebih kurang satu gantang gandum. Di bawah dinding pula terdapat qarzh iaitu sejenis tumbuhan untuk menyamak kulit. Melihat keadaan itu, Umar menangis hiba. Rasulullah S.A.W bertanya kepadanya, “Apa yang membuatkan kamu menangis, Ibnu Khattab?”.
Umar menjawab dengan kata-kata yang bercampur baur dengan air mata kesedihan, “wahai NABI ALLAH, bagaimana aku tidak menangis , aku melihat tikar ini membekas di belakangmu. Kirsa Parsi dan Kaisar Rom duduk di atas tilam yang di buat dari emas, bantalnya daripada baldu dan sutera, serta dikelilingi buah-buahan dan sungai. Sedangkan tuan adalah manusia pilihan ALLAH.
Sambil tersenyum Baginda S.A.W menjawab, “Wahai Ibnu Khattab, kebaikan mereka dipercepatkan dan kebaikan itu pasti akan terputus daripada mereka. Sementara kita adalah kaum yang kebaikannya di tunda hingga ke hari kiamat. Tidakkah engkau rela akhirat untuk kita dan dunia untuk mereka?”
Umar menjawab, “aku RELA.”

hadis riwayat Ibnu Hibban dipetik dari buku tundukkan hati rahsia keikhlasan hidup di dunia fana karangan tok guru nik abdul aziz nik mat dan annual bakri haron...

berjuanglah walau payah sebagai ganti..
berjuanglah walau dunia bukan milik kita...
berjuanglah walau bukan kesengan yang diperolehi..
kerana segalanya allah akan balas di sana nanti..
kebahagian hakiki dan keseronokan yang berpanjangan..
kerana itu allah menguji kita di dunia..
teruskan perjuangan dalam medan da'wah di mana kiat berada..
jadilah seperti sebiji benih yang berkualiti walau dimana kita dicampakkan kita boleh tumbuh dan memberi manfaat kepada orang lain..

ikhlaskan hati demi allah dan rasulnya
allahu akbar..

0 comments: