CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, February 2, 2009

Seindah permata ciptaan allah

Permataku.......

Wanita engkau adalah perhiasan terhebat ciptaan allah di muka bumi. Kecantikan dan keindahan hiasan permata secantik wanita yang telah allah ciptakan bukan untuk di pamerkan dan dibanggakan tetapi ia perlu dijaga buat seseorang yang telah allah ciptakan terbaik kepada seorang wanita iaitu seorang suami yang akan menjadi pelengkap kepada sebuah kehidupan. Siswi kesayanganku cuba renungkan firman allah ini dalam surah an nur ayat 31 allah berifrman :

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.

Ya allah begitulah kasih dan sayangnya allah kepada seorang yang bernama wanita sehingga allah menjadikan seorang wanita itu terlalu istimewa....untuk menjaga keindahan wanita itu allah telah memberi peringatan kepada kita wahai kaum hawa tutuplah auratmu seluruh anggota badan mu kecuali tapak tangan dan mukamu janganlah kamu memperlihatkan bentuk tubuh mu kepada yang bukan berhak untuk melihatnya. Firman allah ini untuk menjaga kaum hawa itu dari penindasan dan memelihara kaum wanita dari musibah-musibah seperti rogol, penzinaan dan mangsa penipuan dari golongan kaum adam yang sentiasa mencari peluang merosakkan seorang yang bernama wanita.

Wahai wanita secantik hiasan yang telah allah ciptakan, cuba renungkan analogi ini:

jika sebuah permata yang kita pamerkan di khalayak ramai tanpa pelindung dan dibiarkan terkena habuk dan debu, sentiasa dipandang dan dipegang oleh pengunjung dan sebuah lagi permata yang cantik diletakkan didalam sebuah bekas berkaca diselimuti dengan kain sutera dan terhindar dari sentuhan dan sentiasa bersih dari habuk dan debu. Yang mana satu pilihan dihatimu? samada sebuah berlian yang telah rosak dan sentiasa dipegang oleh pengunjung atau sebuah berlian yang diselimuti kain sutera dan dipagari dengan sebuah bekas kaca? Kedua –dua mempunyai harga dan bentuk yang sama. Jauh di sudut hati kita akan memilih untuk memiliki permata yang berada di dalam bekas berkaca. Begitulah ibarat seorang wanita yang menjaga auratnya sentiasa bernilai tinggi dan tidak diusik dan dirosakkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Martabat dan kehormatan mereka sentiasa terpelihara dan terjaga.

”ya allah jadikanlah kami hamba yang sentiasa menjalankan perintahMu dengan senang dan mudah. jauhilah kami dengan tipu daya dari syaitan. Ya allah tetapkan iman kami semoga akhir penghidupan kami adalah pengakhiran yang baik dan dibawah keredhaan mu dan kasih sayangmu...ya allah perkenankan”

wahai kaum wanita seindah hiasan dunia, gunakanlah akalmu untuk melihat kebenaran tuluskan dan ikhlaskan hatimu untuk mencari kebenaran. Cuba renungkan firman allah didalam surah al israa’ ayat ke 7.

Jika kamu berbuat baik (berarti) kamu berbuat baik bagi dirimu sendiri dan jika kamu berbuat jahat, maka (kejahatan) itu bagi dirimu sendiri, dan apabila datang saat hukuman bagi (kejahatan) yang kedua, (Kami datangkan orang-orang lain) untuk menyuramkan muka-muka kamu dan mereka masuk ke dalam mesjid, sebagaimana musuh-musuhmu memasukinya pada kali pertama dan untuk membinasakan sehabis-habisnya apa saja yang mereka kuasai.”

Maka apa yang kita lakukan adalah untuk diri kita sendiri samada kebaikan ataupun kejahatan. Jika kita mengimpikan syurga yang indah kekal abadi maka kita perlu berbuat kearah itu....sesungguhnya allah sentiasa mendengar rintihan dan taubat hamba-hambanya. Jika kita rasa belum tiba masanya untuk berubah kearah itu cuba kita renungkan adalah kita pasti akan hidup seratus tahun lagi ataupun adakah kita pasti akan hidup untuk keesokkan harinya. Kita pasti tidak dapat menentukannya. Sahabat...andai nyawa kita diambil ketika ini atau mungkin ketika melangkah keluar dari pintu rumah adakah kita sudah bersedia untuk membawa bekalan ke sana nanti untuk mengharungi soalan-soalan malaikat di dalam kubur bersama siksaan yang menanti, bekalan yang membolehkan kita mengharungi titian sirat dengan mudah atau jatuh dibakar api neraka yang menjulang tinggi. Adakah kita sudah bersedia?

“ya allah ampunilah dosa –dosa yang telah kami lakukan ya allah. Teguhkan iman kami dan masukkanlah dari kalangan hamba-hambamu yang bertaqwa dan janganleh engkau tutupkan hati kami dan engkau hitamkan hati kami dari melihat kebenaranmu ya allah. Ya allah kami tidak layak ke syurga mu namun kami tidak berupaya menanggung siksa nerakamu yang amat pedih.”

Wahai wanita secantik hiasan dunia,

Sudahkah kita bersedia menghadapi siksa neraka allah?

Sudahkan kita persiapkan diri menghadapi soalan kubur?

Jangan biarkan hari-hari itu berlalu begitu sahaja jadikan setiap nafas kita bertasbih kepada allah untuk mendapat keredhaannya. Seandainya kita ingin melakukan dosa cuba kita pasangkan sebuah lilin dan letakkan tangan kita diatas lilin yang menyala itu selama 3 minit pasti kita akan mengadu kesakitan. Cuba kita bayangkan bahawa api lilin itu hanya sezarah api dari api neraka yang akan membakar kita kelak. Ya allah pedihnya siksaanMU.

Wahai wanita hiasan dunia, tutupilah aurat mu semoga engkau dipandang tinggi disisi allah dan kehormat Mu terpelihara dari mainan sang makhluk bernama lelaki. semoga engkau menjadi sehebat rabiatul adawiyah wanita mulia menyerahkan hidup untuk allah dan rasul. walaupun didunia kita bukanlah wanita secantik siti nurhaliza ataupun semenarik Angelina jolie tapi sedarlah sahabat kita lebih cantik dan menarik di pandangan allah sang penguasa alam menciptakan langit dan bumi. Dimanakah pilihan kita samaada mahu dipandang tinggi oleh makhluk yang lemah bernama manusia ataupun dipandang tinggi disisi allah swt yang maha berkuasa yang menguasai hari pembalasan...marilah sama2 kita mencari mardhitillah, semoga kehidupan dunia dan akhirat menjadi milik kita.

Teringat saya kepada satu hadis: “jika kamu inginkan dunia carilah dengan ilmu, jika kamu inginkan akhirat juga dengan ilmu dan jika kamu ingin kedua-duanya juga dengan ilmu”

Semoga pencarian kebenaran kita dengan ilmu berlandaskan al quran dan as sunnah. Jangan pejamkan matamu dari kebenaran dan jangan tulikan telinga mu dari mendengar nasihat dan pengajaran dan jangan hitamkan hatimu dengan maksiat(dosa-dosa) yang sering dilakukan samaada sedar ataupun tidak. Semoga hidayah allah untuk kita, semoga hati kita disirami iman dan ketaqwaan, semoga pancaindera kita sentiasa mendengar, melakukan dan bercakap untuk kearah kebaikan menjadi hujah kita di akhirat kelak. Insyaallah, doaku buat diri ini dan teman-teman yang amat kukasihi semoga kasih sayang, rahmat dan iman dari allah sentiasa bersama kita sehingga mata ini tertutup rapat, ketika nafas terhenti dan terlerainya nyawa dari badan tanda kita telah kembali kepada sang pencipta mendengar keputusan hisab kita samaada syurga atau neraka...renungkan sejenak dimana amal kita, dimana kita setelah menutupkan mata...wallahualam....

Nukilan,

Cinta_syahid(2 feb 2009)

0 comments: